شنبه، بهمن ۲۱، ۱۳۹۶

برخورد با تفاوت ها - سخنرانی




دیشب در مرکز فرهنگی هنری ایرانیان کاناداسخنرانی ای داشتم با نام«برخورد با تفاوت ها». عزیزان از من خواستند که سخنرانی و لینک هایی را که به آن استناد کرده بودم، در دسترس قرار دهم. فکر کردم بهترین جایش همین جا در شب نگاشت هاست که مطالب فرهنگی خود را می نویسم.

برای شنیدن سخنرانی لینک های زیر را فشار دهید!


و



در بخش زیر هم، اسلاید های حاوی لینک ها که برای سخنرانی تهیه کرده بودم، قرار می دهم. امیدوارم مفید فایده باشد و مورد استقبال قرار گیرد.

برخورد با تفاوت ها
سخنرانی - احمد جواهریان


فهرست مطالب

اختلاف نظر: همه با این مسئله در کار و زندگی و مبارزات اجتماعی روبرو شده ایم که اختلاف نظرها باعث اختلال در درک درست یکدیگر و نیز همکاری ما با دیگران برای رسیدن به هدفی مشترک شده است.

آیا دیگران هم درست مثل ما به پدیده ها نگاه می کنند؟  چقدر همدیگر را می فهمیم؟
ارتباطات انسانی
فقرا زندگی را چگونه می بینند
چرا برداشت های متفاوتی در برخی مسائل داریم. ریشهٔ این ها از چیست؟ واقعیت، و درک ما از آن
واقعیت ها پیچیده و چند بعدی اند (مثال نماها و پرسپکتیو در نقشهٔ معماری-داستان فیل)
تاثیرات محیطی - فضا و فضای مجازی
چگونه باید تفاوت نگاه ها را شناخت و با تفاوت ها چگونه باید برخورد کرد؟ برخورد با تفاوت ها
مهارت ها برای درک خود از دیگران و دیگران از خود درک متقابل
کارگاه آموزشی یونسکو در سیستان
آیا از ذهنیت دیگران می توانیم اطلاع داشته باشیم
جرج لیکاف : چارچوب های مفهومی و استعاره ریشه های درک زبانی توسط مغز



هر انسانی علاوه بر یک انسان نوعی و اجتماعی، یک انسان فردی ست که نه قبل و نه بعد از او تکرار نشده و نمی شود. هر انسانی یک گونهٔ منحصر به فرد حیاتی است. در شکل گیری هویت فردی هر یک از ما، علاوه بر تلاش خود فردی، خانواده، محیط اجتماعی و محیط جغرافیایی نقش جدی و تعیین کننده دارد، اما ما نیز با هویت فردی خود در شکل یافتن و تغییر و تحولات اجتماعی و طبیعی پیرامون مان نقش آفرینی می کنیم.

چقدر همدیگر را می فهمیم؟
ارتباطات انسانی - دکتر محسینیان راد

پیام به خودی خود حاوی معنایی نیست، بلکه معنایی را در ذهن مخاطب بر می انگیزد


How do the poor see life?
Rajen Makhijani - TedX

هر چه ما می بینیم به آن مشروط می گردد که
از کدام طبقهٔ اجتماعی اقتصادی آمده ایم.


واقعیت و درک ما از آن
واقعیت ها پیچیده و چند بعدی اند (بهره گیری از نماها و پرسپکتیو در نقشهٔ معماری)





داستان معروف فیل و تاریکی
پیل اندر خانهٔ تاریک بود
عرضه را آورده بودندش هنود
از برای دیدنش مردم بسی
اندر آن ظلمت همی‌شد هر کسی
دیدنش با چشم چون ممکن نبود
اندر آن تاریکیش کف می‌بسود
آن یکی را کف به خرطوم اوفتاد
گفت همچون ناودانست این نهاد
آن یکی را دست بر گوشش رسید
آن برو چون بادبیزن شد پدید
آن یکی را کف چو بر پایش بسود
گفت شکل پیل دیدم چون عمود
آن یکی بر پشت او بنهاد دست
گفت خود این پیل چون تختی بدست...


فیل و آیین جِین
The medieval era Jain texts explain the concepts of anekān tavāda
(or "many-sidedness") and syādvāda ("conditioned viewpoints")      
وابسته بودن به نقطه دیدگاه (اثر فضا)، و بسیار وجهی بودن (پیوستگی) واقعیت        


مرتبط بودن و پیوستگی واقعیت ها
سوزان سیمارد
How trees talk to each other | Suzanne Simard





تاثیرات محیطی: کلیدواژهٔ فضا
       
SPACE AS A KEY WORD- David Harvey
کلیدواژهٔ فضا



دیوید هاروی وابستگی های ما به فضا را از منظر دیگری روشن می کند. برای توصیف دیدگاه او یک سوال را مطح می کنم؟ حتما تا به حال به این واژه برخورده اید: "فضا"، اما به راستی منظور ما از فضا چیست؟
برای مثال وقتی می گوئیم فضای کلاس درسمان کسالت آور است. فضای سیاسی کشور ملتهب است. در جامعه ما فضای مناسبی برای احقاق حقوق زحمتکشان وجود ندارد، یا مثلا وقتی می گوئیم :
فضای حرف تو آدم را
عبور می دهد از کوچه باغ های حکایت
(مسافر – سهراب سپهری)
معنی مشخص "فضا" یا "فضای حرف تو" چیست؟

فضای مطلق / فضای نسبی / و فضای دارای ارتباط

موقعیت ما در هر فضا بر درک ما از واقعیت ها در بسیاری از زمینه ها تاثیر جدی دارد.
فضای مجازی، تاثیرات فضا در زندگی بشری را گسترش داده و به شدت متنوع کرده است.



برخورد با تفاوت ها
مایکل آلبرت




مایکل آلبرت:
در مبارزهٔ مشترک، ممکن است در چهار زمینه مختلف دچار اختلاف باشیم:
كانون توجه ، بينش، استراتژي، و تاكتيك
و دو عامل كه مورد علاقه همه ماست،
مي‌تواند در رفع اين مشكل به ما كمك كند:
همبستگي و پذيرش تنوع
باید متوجه باشیم كه ما هميشه بيش از نظرات نسبي خود موجوديت داريم.
و بنابراين، هرگز نبايد بخواهيم كه به قيمت پشت كردن به واقعيت،
و بيش از هويت حقيقي و پيچيده خود، به آن ها بچسبيم.


درک متقابل

کارگاه آموزشی یونسکو
۱- دامن زدن به بحث آزاد در کارگاه
۲- یافتن یک موضع چالش برانگیز برای جمع
۳- یافتن دو فرد مناسب با نظرات مخالف در بحث
۴- دعوت از آن افراد برای توضیح نظرشان و دفاع در مقابل انتقادهای دیگری
۵- درخواست تغییر جایگاه و تلاش برای توضیح نظر مقابل و دفاع از آن.

هدف از این آموزش، نشان دادن آن است که معمولا در نظرات مخالف ما، عناصری از نظر ما هم وجود دارد و می توان به جای تقابل کامل، فصل مشترک هایی یافت و نظرات انتقادی خود را با اتکا به این فصل مشترک به شکل موثرتری مطرح کرد و در حین اختلاف نظر، با یکدیگر پیوند داشت.
مثال: شطرنج بازی کردن با خود


آیا از ذهنیت دیگران می توانیم اطلاع داشته باشیم
مغز چگونه قضاوت اخلاقی می کند.
ربکا سائکس





درک ما از واقعیت چگونه صورت می گیرد؟
جرج لیکاف : ذهن سیاسی





جرج لکاف George Lakoff ریاضی دان، و زبانشناس است و تحقیقات زیادی در مورد شناخت شناسی بویژه «علوم اعصاب محاسباتی» دارد. او چند سالی هم هست که به مشاورهٔ سیاسی روی آورده و تحلیل هایی شناخت شناسانه در زمینه های سیاسی ارائه می دهد. کتاب «ذهن سیاسی» اش پر از آموزش های جالب و قابل بهره برداری برای بهبود «برخوردبا تفاوت» هاست. او چه در این کتاب و چه در سخنرانی هایش به نکاتی اشاره می کند که برای بحث ما بسیار ضروری ست.

ابتدا با دو کلید واژه ای آشنا شویم که او روی آن تاکید داشته است : استعارهٔ مفهومی و چارچوب بندی مفهومی

جورج لِیکاف و مارک جانسون در کتابشان به نام «استعاره هایی که با آن زندگی می کنیم» نحوهٔ عمل استعاره های مفهومی در این شیوهٔ تحلیلی زبانشناختی را معرفی کرده اند. آن ها در واقع بحث استعاره در ادبیات را نه تنها به کل زبان و درک زبانی بسط داده اند، بلکه تلاش کرده اند به نحوهٔ درک ما از واقعیت ها مرتبط سازند.


جرج لیکاف بعدها کارهای شترک تحقیقاتی با عصب شناسان انجام داده تا مدار بندی های نرونی مرتبط با نظریه های شناخت شناسی اش را بیابد و روشن سازد.


George Lakoff | Talks at Google


جرج لیکاف می گوید:
خرد و عواطف
بصورت مستقل عمل نمی کنند و خردورزی صرفا کاری خودآگاهانه نیست.

وقتی ما مشغول فکر کردن هستیم و خردورزی می کنیم، مغز ما به صورت موازی هزاران کار دیگر هم می کند. همه کارکردهای حواس ما برای مثال دارد کار خودش را می کند و این فعالیت های مغزی بر روی یکدیگر تاثیر دارند و مستقلا انجام نمی شوند. به همین دلیل اگر فکر می کنیم می دانیم که به چه چیزی فکر می کنیم، باید بدانیم که نه نمی دانیم. ۹۸٪ تفکر در ناخودآگاه پردازش می شود.

بیرون و درون
وقتی ما یک موز را می بینیم. تجربه های تکرار شده آن مانند خوردن آن موز بلافاصله در مغز ما مرور می شود. معنی موز حاصل تجربه های ما از موز است. ما محیط را در بیرون خود می بینیم، حال آنکه در عین حال در درون ما وجود دارد. (Cononical Neurons)
به همین دلیل وقتی رمان یا شعری می خوانیم و یا فیلمی می بینیم، بخش بزرگی از آن در ذهن ما تجربه می شود.



در مورد آموزش

یکی از مهمترین استعاره های مفهومی برای ارتباطات «ظرف» است. در این استعارهٔ مفهومی، تصور بر این است که ما مفاهیم را مانند اشیاء در ظرف کلمات می گذاریم و به دیگری یا دیگران می دهیم. آن ها آن شیء یعنی مفاهیم ما را عینا از ظرف بر می دارند و استفاده می کنند.

اما در واقعیت چنین چیزی رخ نمی دهد. برای اینکه دیگری بتوان چنین کاری بکند، باید مغز یکسانی با ما داشته باشد، و از چارچوب ها و استعاره های مفهومی یکسانی استفاده کند. آموزش، هدایت اطلاعات از یک سو به سوی دیگر نیست. چرا؟ چون ما فقط موقعی چیزی را یاد می گیریم که به آن اهمیت دهیم؛ و به چیزی که کسی می گوید، تنها زمانی اهمیت می دهیم که او با ما همدلی می کند.
پس زبانِ محرمی، خود دیگرست   
همدلی از همزبانی بهترست
غیرنطق و غیر ایما و سجل
صد هزاران ترجمان خیزد ز دل


تجسم یافتگی ذهن (جسمیت داشتن ‌ذهن) embodied mind
بخش های دیگر مغز که با احساسات ما سر و کار دارند مستقیما به بدن ما وصل هستند. مثلا وقتی عصبانی می شویم، درجه حرارت پوست نیم درجه گرم تر می شود. ضربانمان  بالا می رود، فشار خونمان بالا می رود. و جالب اینکه همین تغییرات بدن و استعاره های مفهومی مرتبط با آن در مغز است که به شما کمک می کند عصبانیت را درک کنید. مغز ما اینگونه به بدنمان وصل است.
وقتی ما چیزی را تصور می کنیم، درست همان بخش هایی فعال می شوند که وقتی تجربه اش می کنیم. در مورد به یاد آوردن، خواب دیدن، و درک زبان هم همین اتفاق می افتد.

George Lakoff | What Studying the Brain Tells Us About Arts Education



پیش چشمت داشتی شیشهٔ کبود
زان سبب عالم کبودت می‌نمود

هیچ نظری موجود نیست: