جمعه، اسفند ۰۴، ۱۳۹۶

سخنرانی -علم، هنر و الهام - الهام

چند ماه قبل  به دعوت مرکز فرهنگی هنری ایرانیان کاناداسخنرانی ای داشتم در مورد «علم، هنر و الهام». در این سخنرانی سعی بر آن داشتم که با توجه به دستاوردهای علمی اخیر، نکاتی را در مورد این سه مبحث به هم مرتبط مطرح کنم و به تفکر دوباره ای در این زمینه دامن بزنم.  




برای فایل های صوتی سخنرانی لینک های زیر را فشار دهید:

علم، هنر و الهام - الهام


برخی منابع و توضیحات 


سکوت.jpg
جام: عکسی از احمد جواهریان
الهام.png



الهام به معانی مختلفی بکار رفته است.
دریافت فرا منطقی و فرا تخیلی واقعیت

Intuition شهود
Inspiration الهام
Gut feeling


تحقیق در تجربه های اشراقی
  • ویلایانور راماچاندران، رئیس مرکز مغز و شناخت دانشگاه کالیفرنیا- ساندیاگو و نویسنده کتاب «شبحی در مغز» است.

    Phantoms in the Brain: Probing the Mysteries of the Human Mind
    Vilayanur S. Ramachandran     http://www.ted.com/speakers/vilayanur_ramachandran

  • در فیلم مستند «ذهن بشری» برخی پدیه های غیر متعارف مانند عدم احساس مهر پدری و مادری ورابطهٔ آن با نقص در لوب گیجگاهی را توضیح می دهد.
    The Human Mind
  • دکتر راماچاندران ماجرای فرد دیگری را هم با ما در میان می گذارد. این شخص پس از یک حملهٔ عصبی که او را بیهوش می کند،  دچار احساس هایی شگفت انگیز و بسیار شدید می شود و شروع به بیان صحبت هایی غیر متعارف می کند. پدرش می گوید درست شبیه این بود که به دنیای سوررئال یکی از نقاشی های« سالوادور دالی» سفر کرده باشی. خودش می گوید: دویدم توی کوچه و می گفتم من خدا هستم. من خدا هستم. او توضیح می دهد که اگر نورون های بخش لوب گیجگاهی فعالیت های طوفانی نشان دهند درست مانند آنچه در بیماری صرع لوب گیجگاهی شاهدیم، احساس های حیرت انگیزی از مشاهدات به ما دست می دهد. همه چیز دارای برجستگی و اهمیت حیرت انگیز می شود و دنیای دیگری را شاهدیم که انگار در آن غرق و با آن یکی شده ایم.

Phantom in the brain.png

دکتر راما چاندرا می گوید:  
ما بعنوان انسان نیاز داشته ایم چیزهایی را که می بینیم دسته بندی کنیم. چه چیزی برای ما مهم بوده و چه چیزی نبوده و تصویری از فضا، با تاکیدهای احساسی گوناگون داشته باشیم. در حمله های عصبی که در این بیماری رخ می دهد، تعداد زیادی از نرون ها شروع به فعالیت راندوم و غیر هماهنگ شده با کارکرد های تعریف شدهٔ شبکه می کنند. در این طوفان به پا شده در نرون های لوب گیجگاهی، حجم عظیمی از ارتباط بین این بخش و بخش درک  تصویر مغز ایجاد می شود و احساس بسیار شدیدی همه اجزای فضا را در بر می گیرد و همه چیز به شکلی شدت یافته  دیده می شود. اینکه هر تکه سنگ و شاخه و هر چیزی را در اطرافمان با درجه ای از حد اکثر تاکید و برجستگی ببینیم، می تواند مشابه با چیزی باشد که ما در بیان تجربه های اشراقی شاهد آن می شویم.


از تجربه های خاص یک نورولوژیست



خانم جیل بولت تیلور سخنرانی و متخصص کالبدشکافی عصبی در یکی از پر ببیننده ترین سخنرانی های تد، شرح ماوقع تاثیر سکتهٔ مغزی بر تجربه ای بسیار ویژه و پی بردن به رازهای حیرت انگیز حس بی مرزی را با شنوندگانش در میان می گذارد.

My Stroke of Insight




انرژی درمانی در زیر تحقیق نورولوژی
خانم جویس هاوک محقق بیوفیزیک و  زیست شناس سلولی که در اثر اصابت شیئی به سرش  با تجربه نزدیک به مرگ مواجه می شود، دچار تغییر روحیه ای شدیدی می شود. او برای آشنایی با روش های انرژی درمانی به بالی می رود و مدت ده سال دوره های خاص آموزشی می بیند و به آمریکا بر می گردد. او هم اکنون به کمک دانشمندان و محققان عصب شناسی در نیویویرک، توکیو، هند و و دانشگاه واشنگتن، و در تجربه های متعدد  به ثبت  فرایند انرژی درمانی در زیر حسگرهای الکترونیکی پرداخته و نشان می دهد کارکردهای ویژه ای در هنگام انرژی درمانی در مغز او و از آن جالب تر در انتقال بیواسطه به بیمارش دیده می شود


Joyce Hawkes at TEDxBellevue

مطالعات آندرو نیوبرگ
Andrew Newberg:The Neuroscience of Enlightenment
حس بسیار شدید
حس می کردم دارم از امواج سفید نورانی نشئه آوری به پایین می روم. نور از هر آنچه تا کنون دیده بودم و یا فکرش را می کردم واقعی تر بود.
شفافیت
به یکباره برایم همه چیز زندگی روشن شد، انگار حالا دارم از درون به آن نگاه می کنم.
وحدت و یگانگی
احساس می کردم با همه جهان ترکیب و یکی شده ام
تسلیم شدن
همهٔ گذشته و آینده و خویشتن خود را تسلیم کردم






IMG_5537_2.jpg
ماهی: عکسی از احمد جواهریان

هیچ نظری موجود نیست: